DocSys Online ontwikkelingen februari 2017

Geplaatst op in de categorie nieuws

Februari is weer voorbij, en het is daarom weer tijd voor een update omtrent de productontwikkeling van DocSys Online. In februari zijn we bezig geweest om een start te maken aan de interface voor het maken en bewerken van tekstblokken, we hebben het aanmaken van nieuwe profielen makkelijker en sneller gemaakt en we hebben ontwerpen gemaakt voor verschillende aankomende implementatietrajecten.

Tekstblokken editor
Tekstblok editor DocSys Online
Preview van de tekstblokken editor

Als eerste de tekstblokken, want dit is de feature waar we zelf het enthousiast over zijn. DocSys kan gebruik maken van tekstblokken, welke samen met een model een standaard document vormen. Deze standaard document kunnen samen bijvoorbeeld een brievenboek voor de HR of Legal afdeling vormen. In een tekstblok staat een standaard stuk tekst welke door de gebruiker nog ingevuld moet worden voordat het document afgerond kan worden. Indien er een verandering in het tekstblok nodig is, bijvoorbeeld omdat het een nieuw jaar is en de tarieven aangepast zijn, moet dit doorgevoerd worden. Binnen DocSys.Web was hier de ConText Designer voor, maar deze moest opnieuw ontwikkeld worden voor alle browsers, waar we nu mee bezig zijn.

Om het overzichtelijk voor beheerders te maken is gekozen voor een edit en een preview scherm. Het edit scherm is een ‘onderwater’ representatie van een tekstblok, te zien in de afbeelding. Dit laat bijvoorbeeld zien waar een paragraaf start en eindig, of wanneer tekst vet moet zijn of niet. Het onderwater scherm maakt het ook makkelijker om tekst toe te voegen door de ‘{text} die overal tussen geplaatst wordt. Hierdoor heb je meteen een goed beeld waar je tekst start, en hoe dit er uit komt te zien.

Op dit moment gaat het om alleen de interface. De achterliggende verwerking gaan we deze maand mee starten. Omdat dit een belangrijk onderdeel van het product is, en het zo duidelijk mogelijk moet zijn voor beheerders is gekozen om eerst de interface te ontwerpen, zodat gebruikersvriendelijkheid voorop staat.

Automatiseren en voorbereiden

Naast tekstblokken hebben we ook werk verricht om snel een standaard profiel uit te rollen. Hier zit dan de meestgebruikte features en boekfunctionaliteiten in. Op zich waren dit allemaal werkzaamheden die al standaard waren, maar zoals een goed softwarebedrijf betaamd hebben we dit geautomatiseerd met een tool. Hiermee kunnen we razendsnel aan de slag met een nieuwe klant, maar ook snel even een profiel opzetten en verwijderen om iets te testen.

Het laatste deel qua werkzaamheden die we uitgevoerd hebben is dat er een aantal impact analyses en plan van aanpakken geschreven zijn voor aankomende werkzaamheden. Dit zorgt er voor dat het werk gestructureerd blijft, we meteen de scope weten, en wat de gevaren zijn voor andere huidige functionaliteiten. Het toevoegen van een pagina die geen andere code veranderd heeft namelijk een stuk minder gevolgen dan de hele database op de schop nemen.

Overige ontwikkelingen

Deze maand is er iets minder ontwikkeling geweest dan normaal aan het product, en dit kom niet alleen omdat de maand korter is dan andere maanden. Zoals Cruijf ooit zei ‘Elk nadeel heb zijn voordeel’, want deze maand zijn we namelijk bezig geweest met werkzaamheden voor 2 nieuwe klanten van DocSys, namelijk FrieslandCampina en Grolsch! FrieslandCampina gaat wereldwijd een mooie standaard set aan documenten maken zoals een Agenda, Brief, Memo, etc.. Grolsch gaat DocSys Online gebruiken om de HR afdeling te automatiseren en gaan alle contracten, mutatieformulieren en mutatiebrieven via DocSys Online maken.

Paul Wierstra | Product & Project Manager DocSys Online

Tags

Terug naar het overzicht